[31.05.2011] Пазарът на жилища се пробуди



Пазарът на жилища не е затворен и има активни купувачи на имоти, показа изложението „BalPEx – Жилище за всеки джоб”, което се проведе от 12 до 18 май в търговския център The Mall в София.

Още първият му ден донесе резервация за покупка на двустаен апартамент и договор за отпускане на ипотечен кредит, а до края му няколко компании съобщиха, че също са стигнали до резервации и очакват в следващите няколко седмици да подпишат и предварителни договори.

Организаторите на BalPEx се допитаха до участниците на изложението и получиха положителни отговори за текущото състояние на пазара и резултатите от прекия контакт с клиентите.

„Има купувачи, но те имат конкретни изисквания. Продава този, който има точната цена. Важни са качеството и местоположението”, каза Евгени Василев, изпълнителен директор на „Арко имоти”.

 Част от естонската Arco Vara, „Арко имоти” представлява два жилищни проекта в София, единият от които е завършен (ул. „Черковна” и бул. „Мадрид”), а другият е в строеж (L!VD Apartments в „Манастирски ливади”).

 „Тенденция 2009 и 2010 г. беше да се говори, че в София е абсурд да се продава на зелено. От 2009 г. досега имаме около 20 продажби в „Манастирски ливади” на кота нула”, каза Василев.

 „Дори и в скромни номинални обеми, интересът плавно се покачва, както и желанието на крайните клиенти да бъдат по-активни”, потвърди Иван Велков, управител на агенцията „Райфайзен имоти”, поделение на Райфайзенбанк (България).

„Интересът към кредитиране е по-висок от интереса за придобиване на нов дом, може би защото потенциалните купувачи първо биха искали да пресметнат с какви пари разполагат”, посочи той.

 Още пет банки и една консултантска фирма за кредитиране присъстваха на изложението, за да запознаят потенциалните купувачи с възможностите за финансиране: пазарният лидер Банка ДСК, Пощенска банка, Емпорики банк, МКБ Юнионбанк, Инвестбанк, както и посредникът „КредитЦентър”. Институциите се активизират, което в последните няколко тримесечия доведе до намаляване на лихвите до около 8%, най-ниското равнище от три години насам.

„Очакваме няколко сделки за имоти плюс кредити да се материализират в следващите няколко седмици”, оптимист е Иван Велков.

Той не е единственият. „Като цяло изложението надмина очакванията и прогнозите ни и бе ползотворно за нашия проект. Бяха проведени разговори с много заинтересовани от покупка на жилище хора и голяма част заявиха конкретни запитвания и оставиха свои контакти. Проведени бяха няколко огледа. С оглед на сериозната инвестиция, която представлява покупката на жилище, и по-дългото време, необходимо за едно такова решение, ефектът на изложението върху резервациите и продажбите ни ще може да се измери едва в следващите няколко седмици”, казаха от „Резиденшъл парк София”, най-големият жилищен проект в процес на реализация в София в момента.

„В повечето случаи посетителите предварително бяха запознати с отделните проекти, но използваха възможността в рамките на няколко часа да получат синтезирана информация от много места и от първа ръка”, посочиха от дружеството, което е част от германската група „Линднер”.

„Интересът според нас наистина беше голям и насочен към покупката на жилище за собствени цели, не инвестици”, каза управителят на „Идея Билдингс” Силвия Митева. Нейната компания представи жилищни сгради в кварталите „Павлово”, „Овча купел” и „Люлин”.

В момента на пазара са истинските клиенти, които си търсят жилище, за да свият семейно гнездо, да осигурят своите деца, и тези, които добре разбират, че цените на качествените жилища са достигнали своя минимум и точно сега е моментът за инвестиция, добави тя. Повече от посетителите на изложението BalPEx бяха потенциални клиенти с реални намерения за покупка”.

Интерес е наблюдаван от купувачите във всички сегменти на пазара – от бюджетния до високия клас. „Повишен беше интересът към готови нови имоти и имоти в близост до метрото във всички квартали на столицата. Активен беше както бюджетният сегмент на панелни имоти на нива около 35 хиляди евро, тухлени до максимум 50 хиляди евро, така и на имоти с големи квадратури и в затворени комплекси”, каза Калоян Богданов, маркетинг директор на „Адрес недвижими имоти”.

Той посочи, че повече от 40% от запитванията на щанда на агенцията са били за тристайни апартаменти от млади семейства.

„Работим активно с десетки клиенти от изложението и очакваме в най-скоро време да имаме сделки, но все пак това е доста сложен процес, включващ и банкови кредити, и не очакваме в рамките на ден-два да имаме конкретни сделки”, каза Богданов.

„Тъй като щандът ни се посещаваше най-вече от семейства с едно или две деца, имахме най-много запитвания за по-малки тристайни апартаменти с площ от около 80-90 кв.м”, каза и Деляна Натева от отдел продажби във „Феърплей интернешънъл”. Компанията е известна със затворените си жилищни комплекси в средния до високия ценови сегмент.

„Само отделни, активно търсещи жилище посетители, искаха цялостна информация за продукта – концепция, качество, инфраструктура, готовност, допълнителни услуги. Затова вече можем да твърдим, че се утвърждава очакваното от анализатори сегментиране на пазара на имоти по отношение на качеството на продукта и качеството на живот, което той предлага”, каза Натева.

Цената е важен фактор за купувачите, посочи Деляна Натева.

От жилищния комплекс „Метличина поляна” в кв. „Гоце Делчев”, който залага на достъпните цени, посочиха, че е наблюдаван изразен интерес към конкретни имоти, а потенциалните купувачи са добре ориентирани на пазара. „Към нашия тип сгради има интерес – резонни цени, преустройство на съществуваща сграда, при която се наблюдава и процесът на извършване на строителните работи. Локацията на сградите се оказа определяща за клиента при това предлагане. Търсят се сгради и райони с добра инфраструктура.”

От фирмата инвеститор потвърдиха, че са успели да сключат предварителни договори за продажба по време на изложението, а с част от клиентите се водят разговори за осигуряване на финансиране.

„Посетителският интерес бе основно към двустайни и маломерни тристайни апартаменти. Водещи фактори са цената и степента на завършеност на сградата”, каза Антония Иванова, търговски директор на „Прогресс”. Дружеството има голям проект в кв. „Люлин”.

Макар че пазарът на имоти е далеч от нивата на цените и продажбите от 2007-2008 г., изложението затвърди мнението, че купувачите са склонни да правят сделки, водени от нуждите си от собствен дом.

„Сравнено с края на миналата година, има по-голям интерес към закупуване на жилищни имоти, но до подписване на предварителен договор се стига след продължителен период на обмисляне и множество преговори. Надяваме се изложенито BalPex да е катализаторът за увеличаване обема на продажбите и постепенно възстановяване на жилищния пазар”, каза Антония Иванова.

 

ETARGET Реклама


Източник: Expert.bg


Новини за имоти



Можете да се абонирате за:





Обратно към новини Google Myspace Facebook Twitter Digg Delicious Svejo LinkedIn

dobavigo